Registreren voor verkiezingen Europees Parlement

De verkiezingen voor het Europees Parlement vinden plaats van 6 tot 9 juni 2024. In sommige gevallen moet u zich vooraf registreren. Registreren voor de Europees Parlementsverkiezing van 6 juni 2024 is helaas niet meer mogelijk. Dit kon tot en met 25 april. Als u zich nú registreert ontvangt u wél de stempapieren voor alle toekomstige verkiezingen.

Beschrijving

Woont u in Nederland, bent u geen Nederlander en heeft u de nationaliteit van een andere lidstaat van de Europese Unie (EU)? Dan mag u zelf bepalen in welk EU-land u stemt voor de verkiezing van het Europees Parlement. U kunt stemmen zowel in Nederland (het EU-land waar u woont)  als het EU-land waarvan u de nationaliteit heeft.

Aanvragen

Wilt u in Nederland stemmen voor de verkiezing van het Europees Parlement en heeft u zich hiervoor nog niet eerder geregistreerd? Vul dan formulier Y 32externe-link-icoon in. Retourneer het ingevulde en ondertekende formulier aan de gemeente met daarbij een kopie van uw geldige identiteitsbewijs. Voor de Europees Parlementsverkiezing van juni 2024 moet het formulier uiterlijk op 23 april 2024 door de gemeente zijn ontvangen.

Stemmen EU-land van uw nationaliteit

Wilt u stemmen voor de Europese verkiezing in het EU-land waarvan u de nationaliteit heeft? Dan hoeft u zich niet te registreren bij uw Nederlandse gemeente, tenzij u zich eerder al in Nederland heeft geregistreerd voor de Europese verkiezingen. In dat geval neemt u contact op met de Nederlandse gemeente waar u woont, om uw eerdere registratie Y 32 in te trekken. Informatie over eventuele eerdere registratie kunt u opvragen bij uw gemeente.